„Serfuję bezpiecznie” to program edukacyjno-informacyjny, który zrealizuje w Płocku Fundacja „Fundusz Grantowy dla Płocka”. Podstawowym celem projektu jest przekazanie dzieciom w wieku 10-15 lat oraz ich rodzicom i nauczycielom porad dotyczących własnej ochrony przed niebezpieczeństwami jakie stwarza korzystanie z Internetu. Dla uczestników przygotowano innowacyjne zajęcia warsztatowe, spotkania i grę miejską. Patronat nad projektem objął Rzecznik Praw Dziecka oraz Mazowiecki Kurator Oświaty.
Powszechny dostęp do Internetu, także wśród najmłodszych, wiąże się nie tylko z licznymi korzyściami, ale i szeregiem niebezpieczeństw. Są to m.in. ryzyka niewystarczającej ochrony prywatności, kontaktu najmłodszych z treściami dla osób dorosłych, cyberprzemocą i mową nienawiści. Jak wynika z badań ponad 80% dzieci między 6. a 12. rokiem życia korzysta z Internetu, spędzając w sieci tygodniowo ok. 15 godzin.1 W badaniu „Bezpieczeństwo w sieci”, ponad połowa ankietowanych uczniów twierdzi, że jest cały czas online2, a 75% uczniów podaje swoje dane osobowe w serwisach społecznościowych. Jednocześnie, aż 74% opiekunów deklaruje, że obawia się zagrożeń, jakie czyhają na ich podopiecznych w świecie wirtualnym3. Dane te jednoznacznie wskazują, że istnieje potrzeba zwiększenia wiedzy społecznej na temat odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Za sprawą kampanii edukacyjno-informacyjnej „Serfuję bezpiecznie”, Płock staje się jednym z nielicznych miast w Polsce, gdzie ten temat zostanie rozpropagowany tak szeroko.
Działania zaplonowane w projekcie będą prowadzone w 20. płockich szkołach. We wrześniu i październiku Fundacja Fundusz Grantowy dla Płocka przeprowadzi w placówkach edukacyjnych lekcje dla uczniów w formie interaktywnych warsztatów, spotkania dla rodziców oraz dwie edycje gry miejskiej. W warsztatach weźmie udział prawie 600 dzieci z płockich szkół. Dodatkowo każda z placówek otrzyma scenariusz zajęć, aby móc je samodzielnie przeprowadzić wśród pozostałych klas. Podczas zajęć dla opiekunów, wykwalifikowani trenerzy podpowiedzą, jak rozmawiać z dziećmi o niebezpieczeństwach związanych z siecią internetową oraz pokażą, jakie narzędzia można wykorzystać by zablokować dostęp do niepożądanych treści. Uzupełnieniem zajęć warsztatowych będzie dwukrotnie zorganizowana gra miejska, skierowana do wszystkich mieszkańców Płocka, zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa w sieci.
W ramach kampanii, realizowanej przez Fundusz Grantowy dla Płocka, stworzony został fanpage na Facebooku pod adresem: www.facebook.com/serfujebezpiecznie. Polubienie fanpage’a akcji „Serfuję Bezpiecznie”, z pewnością dla wielu użytkowników Internetu będzie cennym źródłem wielu wskazówek i informacji dotyczących tego, jak się chronić przed Cyberprzemocą w sieci.
Realizacja programu związanego z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży z Płocka w Internecie jest dla Fundacji szczególnie ważna, ponieważ poprzez jego realizację, Fundusz chce zaproponować lokalnej społeczności kolejne nowatorskie formy edukacyjne, które rozwijają kreatywność i kompetencje interpersonalne uczestników.
Jak wynika z ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach przeprowadzonego przez Instytut badawczy NASK w 2016 r. „Nastolatki 3.0”, ponad 58% dzieci i młodzieży spotkało się z poniżaniem i ośmieszaniem ich znajomych w Internecie. Ponad 32% badanych zadeklarowało, że sami padli ofiarą poniżania i wyzywania w sieci. Okazuje się jednak, że skala problemu może być jeszcze większa. Prawie 40% młodych internautów nie zgłasza przypadków cyberprzemocy ani opiekunom, ani wychowawcom. Pozostawanie z problemem sam na sam może rodzić tragiczne skutki, o czym świadczą przypadki ucieczek z domu, samookaleczeń czy nawet samobójstw. Zdaniem pedagogów warto przeciwdziałać takim sytuacjom.
_____
1. „Dzieci i młodzież w Internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów”, Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, 2015.
2. Badanie „ Bezpieczeństwo w sieci”, Librus, czerwiec 2017.
3. „Dzieci i młodzież w Internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów”, Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, 2015.